Ice Miracle's

Abbie excellent A-prov!

En fantasktisk jaktdag på Trolle-Ljungby slott i Skåne resulterade i excellent på A-prov öppen klass med Abbie!

När jag kommit med på provet upptäckte jag att båtarna inte gick som vanligt till Oskarshamn (pga att flera av DG:s båtar tydligen ligger på varv).

Jag slutar 13 på torsdagar och försökte sova lite mellan 17-21, det gick sådär,  men lite slummer och sömn blev det. Upp och packa och åka vid 23. Båten skulle gå lite före 01.00. I Oskarshamn och rasta och lämnade 04.00 för resa mot Skåne. Åt frukost i bilen. Blev väldigt sömnig efter Kalmar och tog en powernap på 10min i bilen. Framme 7.30. Lite rastning och samling 8.00.

Vi var 10 som startade på provet. 6st på morgonen och 4 efter lunch. Om man inte var färdigbedömd på halva dagen skulle man följa med de andra fyra. Vi fick börja med att vara med lite i klappkedjan med kopplade hundar och sedan ställa upp med lösa hundar när jakten satte igång.
Tre ekipage rök ganska omgående. En gnällde och två knallade. Det var väldigt hett och "regnade" fasaner runt omkring oss på väldigt nära håll. Domaren var väldigt bra och trevlig och guidade oss till de apporter vi skulle ta. De som åkt ut fick också apportera. Det blev lite styrning till de apporter hunden skulle ta. Abbie tog alla tecken och signaler på ett mycket bra sätt! Bättre än någonsin faktiskt... När skyttet var slut fick man dirigera till någon apport hunden inte sett falla. Sedan bytte vi ställe. Där skulle hunden under eltråd (avstängd) och staket (någon hund valde att hoppa i stället). Abbie fixade det fint. Det fortsatte på samma sätt. Sen fick man göra ett eftersök där också.
Det blev lunch och då fick jag reda på att vi fått excellent och fick fin kritik av domaren. Även en tjej från Norge fick excellent och den tredje fick good.

Vi erbjöds att vara med resten av dagen vilket jag valde att göra och det blev en mycket trevlig dag och bra "träning". Vi deltog både i drevkedja och apporterade. Abbie jobbade jättebra!
Vid 16 tiden gav jag mig av mot Oskarshamn igen. Abbie snarkade men jag måste ju hålla mig vaken...
De fyra på em gick alla till pris, varav en excellent där också!

I Oskarshamn blev det promenad med alla hundarna och sedan lämnade jag dem på hotellet och gick ut och åt och firade med ett glas vin. Kl 21.00 gick jag och la mig och klockan ringde vid 3. Båten gick vid 4 och jag var i land 7.30 i Visby. Hade hytt så sov hela resan.

Sedan åkte jag direkt till Vamlingbo för två dagars rabbisjakt med kompisar från Värmland och Västerås, Jesper som illerförare! Vi hade så trevliga och roliga jaktdagar och körde även spaniels förstås! Och så blev Jesper och jag bjudna på middag på lördagkvällen!
De bodde på Holmhällar och hade tillsammans 17 hundar och en katt med!!!!!
Sparris som är pappa till min Sparriskull var med såklart!
Här tillsammans med Abbie!

Helgen efter åkte Ylva och jag till favoritslottet på jakt på fredagen och favoritherrgården på jakt på lördagen. Två bra jaktdagar med toppengod mat och trevligt sällskap. Vi bodde på Herrfallet som var ett trevligt ställe och bra stugor! I grannstugan bodde Värmlandstjejerna och det blev lite samkväm på fredagkvällen med ost o kex mm

Utsikt från stugan

På hemvägen blev det mer och mer snö ju närmare Östkusten vi kom. Bilar i diken osv På Gotland ännu mer snö!
 Södertälje

Upp nästa dag för återigen rabbisjakt i Vamlingbo med kompisar från fasta landet! Trevlig dag, med mycket snö och lite mindre med rabbisar.
Även där bjudna på middag på kvällen, mycket trevligt!

Fina dagar med goda vänner blir det! Men lite intensivt den här perioden....